tirsdag 1. september 2009

En hatt med en historie

I Cannes møtte vi Panamahatten i en rekke butikkvinduer og på en rekke hoder. Som tidligere nevnt - Pål Bang-Hansen er selve bildet for oss nordmenn på denne hattens kobling til den franske rivieraen. Men hatten kommer jo ikke derfra - den kommer, av alle steder - fra Ecuador - et land jeg en gang kalte mitt andre hjemland, siden jeg bodde der ett år fra jeg var 17 til jeg var 18 år (altså for noen århundrer siden). Det misvisende navnet har den fått fordi den ble eksportert via Panama, men opphavet er en liten by på stillehavskysten i Ecuador som heter Montecristi. Jeg har vært der, og husker alle slags produkter av flettet strå. Jeg kjøpte med noen kurver - og ved nærmere ettertanke må de ha vært av ekstraordinær kvalitet, siden jeg bruker en av dem ennå - og kanskje også min søster (Anne Kari kan du bekrefte???) Min far fikk en Panama-hatt, som han sikkert har, menden var ikke av det dyreste slaget. Siden de aller fineste hattene koster det samme som en liten bil, kan det fort være like billig å reise til Montecristi i Ecuador for å kjøpe seg en, som å kjøpe en i Cannes. Derfor kjøpte vi ikke noen Panamahatt :)

PS: Legg merke til midt på bildet nederst, en veeeeldig fin Panamahatt som kan rulles sammen og oppbevares i en liten treboks.

Du kan lese mer om Panamahatten her.

2 kommentarer:

  1. Herved bekreftes det at flettede kurver fra Equador er særdeles holdbare og av meget god kvalitet. Den er blitt brukt som brødkurv i det Granengske hjem gjennom mange, mange år!!

    SvarSlett
  2. Fantastisk!!! Takk, søster!!

    SvarSlett