mandag 12. oktober 2009

Drømmen om Provence


Sagnomsuste Provence ligger i overkommelig kjøreavstand fra Lyon. Det har vi tatt inn over oss og kjørt titt og ofte, både på egenhånd og sammen med gjester. For hver gang vi har vært der har vi blitt mer begeistret for det bølgende jordbruksområdet i Luberon, med lavendelåkre og en liten landsby på hver ås. Sammen med Anne Kari, Magne og Øystein klatret vi til topps i Oppede le Vieux, og mor og tante Aud var med til Menerbes. Noen har virkeliggjort drømmen om å bosette seg i Provence, og denne boka - Ett år i Provence - handler om et engelsk ektepar som gjorde det. Svært sjarmerende lesning, kanskje særlig hvis man kjenner litt til Frankrike. Boka ble utgitt sent på 80-tallet og ble også tv-serie med John Thaw (Morse) i den mannlige hovedrollen. Forfatteren skrev senere et mer dramatisk filmmanus, som ble til filmen A good year med Russell Crow i hovedrollen. Den anbefales litt mindre enn boka, og først og fremst anbefaler vi Provence selv.

4 kommentarer:

  1. Antar at dere har sett de to Jean de Florette - filmene? Fantastisk drama i svært vakkert landskap

    SvarSlett
  2. Så fint å få en påminnelse om boka, for den skal jeg lese. Holder på å lage bilde-album fra turen nå. Koselig å gjenoppleve alle de fine minnene fra turen!

    SvarSlett
  3. og kjenningsmelodien husker vi, Jørn! Og ja, PRovence frister..... I wish-!

    SvarSlett
  4. Jørn og Akeleie:Ja,jeg har sett første del (har begge), den er vakker men inngir veldig mye bygdeangst for meg som har anlegg for slikt... Innlandsbøndene er ikke gode... Men god absolutt, og musikken sitter klistret i øret lenge etterpå. Gleder meg til å se den andre for jeg tror den er lysere.
    Anne Kari: Så kjekt! Oppede le Vieux var helt fantastisk, det har jeg tenkt mange ganger etterpå...

    SvarSlett