lørdag 15. august 2009

Film: The reader - høytleseren


Når det er 36 grader i Lyon og det er en eller annen Maria-helligdag i Frankrike og ALT er stengt, er det fint å gå på kino. Der er det aircondition også. Jeg er så heldig å bo rett ved selveste kinoen i Lyon der de viser filmer i originalversjon, altså ikke dubbet til fransk. Denne lørdagen blir det The Reader. Det omhandler en komplisert kjærlighetshistorie, for å si det forsiktig, mellom en pur ung gutt og en godt voksen kvinne. Forholdet varer bare en sommer, men de møter hverandre noen år senere under en rettssak hvor hun er tiltalt for sin rolle i Nazi-Tyskland. En film som er verdt å se, med glitrende skuespillere i alle roller (Kate Winslet fikk Oscar for denne rollen) men enda mer anbefaler jeg boka. Den er skrevet av Bernhard Schlink og heter Høytleseren på norsk. En særs usedvanlig og lesverdig historie.

2 kommentarer:

  1. Maria himmelfart. Jadda, jeg kom jo til Paris den 14. for to år siden, og jeg hadde heller ikke tenkt på hvor stengt det ville være den femtende... Men så husker man det i hvert fall!

    SvarSlett
  2. Hei, så flott å få følge livet i Lyon! EN herlig by! Og høytleseren var nydelig, selv om jeg bare har fått den o bokform! Hege

    SvarSlett